Nak kerjaya..

 
Ha,,,,nak kerja ke nak kerjaya? Ramai orang pilih kerja . Sedangkan dia sepatutnya pilih kerjaya. kerja hanya kerja. Tapi kerjaya itu kerja dan berjaya.
Eh ... macam mana tu?? macam ni , yang nama nya kerja tu, anda bangun pagi dengan rasa menyampah dan terburu-buru pergi ke tempat kerja. Di kilang ke, di pejabat ke atau di mana-mana sajalah. Petang nanti baru balik dengan letihnya. Hati rasa benci dengan rutin macam tu.kalau boleh , tak nak buat lagi dah. Tapi nak buat macam mana ?? tak kerja makna nya tak ada 'fulus'. Nak bayar yuran macam mana? nak bayar kertas peperiksaan macam mana ? nak hidup macam mana?
 
jadi anda pun buatlah juga kerja tu bertahun-tahun lamanya. Patutlah tak berapa menjadi dan cepat rasa penat. tak happy betullah. Rupanya anda hanya ingat kerja. Kerja memanglah penat. Mana ada kerja yang tak penat dan tak susah. Mana tak penat bang, anda dah dikerjakan dek kerja.
 
Kenapa tak ubah jadi kerjaya? kerjaya lain, tak sama dengan kerja . kalau kerja , anda dikerjakan dek kerja. Tapi kerjaya , anda kerja dalam suasana berjaya , takkan rasa tak syok . kerja dengan jaya memang best.
 
Jadi, tukar paradigma anda sekarang,jangan kerja, tapi binalah kerjaya. Orang yang berada dalam suasana kerjaya , hidupnya tenang, fikirannya  lapang dan perasaannya cemerlang. Bekerja  untuk berjaya, bukan sekadar kerja untuk kerja. Kerja untuk kerja, itulah yang membuat korang  rasa tak beres, cepat penat, banyak complaint ,selalu buat silap dan hati pun cepat sakit pada masalah kecik je. Tapi kalau kerjaya , insyaallah alam terasa luas walaupun tempat kita kerja tu kecik je dan jawatan pun taklah berapa besar. itu bezanya. Kerja memang penat.Jadi , tukar kepada kerjaya. Anda pasti jadi hebat.
"Bekerja untuk berjaya, bukan sekadar kerja untuk kerja"
 

terima kasih comel baca (._.*) blog ni

No comments:

Post a Comment